Bokrecension: Det goda hundägarskapet- Från desperation till inspiration

Bokrecension: Det goda hundägarskapet- Från desperation till inspiration.

Jag satt en sen januarikväll och googlade desperat. Träna hund, hundträningsmetoder, snälla metoder, hundträning, var några av dom ord jag googlade.

Anledningen till mitt desperata googlande var för vi hade en 1,5 årig, 42 kg stor hund som var extremt jobbig främst i två situationer, när vi hade gäster kunde han skälla, gnälla, nafsa i kläder och röja runt i soffan i timmar.

Han gjorde även grova utfall mot andra hundar. Han hade överlag svårt att slappna av. Det var inte så att vi inte hade förberett oss och på att en stor stark hund kunde vara en utmaning. Vi bokade in oss på kurser och fick olika råd av hundmänniskor men kurserna förändrade ingenting och råden hjälpte inte. Jag har även växt upp med hundar runt mig, ofta passat grannars, vänners och kollegors hundar så jag tänkte att helt borta är jag ju inte när det gäller hundar, men varför fungerar inget?

I mitt desperata googlande hittade jag till Mervi Kärkis hemsida Hundinspiration där jag beställde hennes första bok Det goda hundägarskapet- Från desperation till inspiration. När jag började läsa om Mervis liv med hunden Kenzo så kände jag igen så mycket. Svårigheten att ha gäster, jobbiga utfall, hund i hög stress och desperationen man själv känner. Det jag snabbt förstod när jag läste boken var att den finns en röd tråd, alla problembeteenden hänger ihop och att det hjälper inte att öva på tex hundmöten när grunden i relationen till hunden fattas. I boken berättar Mervi väldigt personligt om sin tid som hundägare i desperation. För oss som haft eller har stora utmaningar med sin hund så är det en lättnad och veta att man är inte ensam. Men också att man med ett mjukt och fint ledarskap kan vända situationen och få ett mer harmoniskt hundägarskap. Mervi ger hopp och visar att det är inte våld eller skrämsel som gör att man får respekt från sin hund. En ledare i en flock är inte våldsam eller skrämmer sina flockmedlemmar. En ledare är lugn, konsekvent, tar hand om faror och leder flocken genom livets snåriga djungel.

Just nu tävlar jag ut Mervi Kärkis bok Det goda hundägarskapet- Från desperation till inspiration. Tävlingen hittar ni på Facebook!

Det goda hundagarskapet- Fran desperation till inspiration